top of page

Ik zoek God

Ik ben opgegroeid in een christelijk gezin. Voor mij was het van jongsaf aan eigenlijk al duidelijk dat God bestaat. Dat Hij werkelijkheid is. Ook twijfelde ik er niet aan dat Hij de God van de Bijbel is en kon ik me ook niet voorstellen dat iemand daaraan kon twijfelen. En weet je wat? Soms wilde ik dat ik dat meisje nog was. Jezus zegt niet voor niks in de Bijbel dat we moeten worden als de kinderen om Zijn kind te kunnen worden (vrij vertaald). Daar is een reden voor.

Toen ik zestien was ervoer ik in mijn hart dat God echt aan mij vroeg om mijn leven in Zijn handen te leggen. Dat klinkt ongetwijfeld heel vreemd en raar. Maar het was 'een weten' in mijn hart en hoofd dat ik de regie uit handen moest geven. Nou ja 'moest'? Eigenlijk  sprak God tot mijn hart (en dat was geen letterlijke stem maar een rust in mijn hart) of ik Hem nou echt wilde gaan volgen. Ik heb daar toen ja tegen gezegd en heb me vervolgens laten dopen in mijn kerkelijke gemeente. Met die stap markeerde ik het moment waarop ik zei: mijn oude leven die ik leefde op mijn manier laat ik achter mij en ik wil het op Uw manier gaan doen. 

En toen dacht ik dat ik eigenlijk wel heel kinderlijk dat ik een zonnige toekomst tegemoet ging want ik ging immers met God leven.

Maar de werkelijkheid is heel anders. Want er kwamen  grote en moeilijke momenten op me af waar ik niet mee om kon gaan en uiteindelijk ben ik op een punt terecht gekomen in mijn leven waarop het voor mij niet meer hoefde. De put was zo diep, ook door eigen foute beslissingen, en ik begon voor het eerst in mijn leven te twijfelen aan God. 

Wanhopig begon ik te zoeken naar Hem, zoals jij dat nu misschien ook wel doet, en ik wist het allemaal niet meer. Met mijn hoofd probeerde ik iets te bevatten wat zoveel groter is dan waar ik met mijn verstand bij kan. Ik las over allerlei religies en wegen en ik liep helemaal vast terwijl ik zo graag 'de waarheid' wilde weten.
Uiteindelijk heb ik het op een dag uitgeschreeuwd naar God 'wie bent U toch'. En het mooie is dat ik daardoor, zonder er bij stil te staan, contact met Hem opnam. Zijn bestaan eigenlijk bevestigde. Vanaf dat moment begon ik dingen te vinden in de Bijbel maar juist ook in de archeologie, historie en natuur mij die mij wezen naar Jezus en naar God. God kent mijn hart en wist dat ik oprecht Hem wilde vinden.

Nou zijn er zoveel dingen die ik op mijn eigen zoektocht ben tegengekomen die mij er van overtuigden dat God echt bestaat. Zoals het universum dat zo perfect en zo volgens structuur in elkaar zit en dus never uit chaos kan zijn ontstaan. Maar uiteindelijk gaat het om geloven en een bereidheid om je leven niet meer op jouw manier te gaan leven maar op Zijn manier. Want voor Jezus kiezen is niet zonder gevolgen. Het kan inhouden dat je sommige dingen moet loslaten maar weet dat Hij er altijd iets beters en mooiers voor in de plaats geeft. Ik spreek uit eigen ervaring!

 

En jij nu. Jij mag, als je bereid bent, ook een leven met God gaan leven. Hij zegt niet dat het in dit leven vlekkeloos zal zijn, maar wel dat Hij er altijd bij is en dat we een hele hoopvolle toekomst hebben. Misschien heb je nog nooit gebeden en heb je geen idee wat je nu moet doen. Zeg dan nu op de plek waar je bent gewoon: 'God ik weet nog niet hoe het allemaal zit en wat ik moet doen. Maar ik wil U graag leren kennen en mijn leven aan U geven. Wilt U mij helpen?'

Het gaat niet om de lengte van woorden of welke woorden. God ziet jouw hart en kent jouw zoektocht. 
 

Bovendien is bidden 'gewoon' praten met God. Het is als met een chatroom, je ziet de persoon aan de andere kant niet, weet misschien ook niet hoe hij of zij eruit ziet. Maar je weet dat ze er zijn. Bidden is echt zo belangrijk in het leven van een christen. Omdat het contact maken met God is. Ook is het belangrijk de Bijbel te (gaan) lezen. Bid er ook voor dat God jou duidelijk gaat maken wat Hij bedoelt met Bijbelgedeelten en dat Hij laat zien hoe je het mag toepassingen in jouw eigen leven. Je zult versteld staan van hoe vol de Bijbel staat met goede praktische tips over financien, relaties, leven als christen en omzien naar zwakkeren. 

Zoek tot slot een kerk op waar je verder mag leren. En vergeet nooit: christenen zijn maar mensen: dus een hemel op aarde zul je niet vinden :-)!

© 2024  by Nathanja Mulder. Proudly created with Wix.com

bottom of page